Pieniä melontauutisia 2014

 

Tuohon alle voi itse kukin halutessaan kirjoitella vuoden 2014 pieniä melontaan, lajin välineisiin tai vaikkapa melontatapahtumiin liittyviä kommentteja..

46 Comments on “Pieniä melontauutisia 2014

  1. Aloitanpa malliksi itse:

    Merimelojien ke-kisakausi on saatu käyntiin, tosin ehkä vähän tavallista pienemmän osanottajajoukon voimin. Toivottavasti kaikki vakiokisaajat nähdään pian taas lähtöviivalla! Itsekin joudun jättämään tämän viikon väliin melontakoulun vetovuoron vuoksi, mutta ensi viikolla kympillä sitten taas..

    Talven jäljiltä peruskunto on hyvä, eilen väsyneenä Voolahden matalassa vedessä keskisykkeen 131 keskinopeudeksi asettui 11,3 km/h. Normaalisti olen melonut tuota vauhtia 150 sykkeellä. Nyt vaan pitäisi saada kunto näkymään myös kovemmalla teholla ”kilpailuvauhdissa”. Onneksi harrastekilpailijan kauden päätapahtumat ovat tänä vuonna vasta loppukesällä. Keskiviikkokisat ovat niihin erinomaista harjoitusta. Täytyy myöntää etten muuten löytäisi motivaatiota meloa vastaavalla teholla vastaavan pituista harjoitusta edes kertaa viikkoon.

  2. Kevyttä retki/puljauspaattia etsiessä sain eilen kokeilla Skinneria. Oikein mukava tuttavuus. Ketterä, suuntavakaa ja Lettmannin jalkatuki-systeemi asetti jalat hyvään melonta-asentoon. Päiväluukku vei paljon tilaa ohjaamon jalkatilasta ja esim. jos yritti meloa jalkaterät suoremmassa asennossa, ei varpaille jäänyt päiväluukun takia tilaa. Jättäisin päiväluukun pois, jos kyseisen paatin hankkisin. Harmillisesti paatissa on vain 280 l pakkaustilat..
    Tässä paatissa reisituet osuivat oikeaan kohtaan. Tuntui oudolta pitkästä aikaa meloa ihan kuin koskarilla, kun istui niin napakasti kyydissä. Välillä oli hyvä ottaa jalat yhteen ja selkä irti selkätuesta, jotta sai normaalin vartalonkierron kohdilleen. Tässä kajakissa onnistuu siis myös polvet yhdessä melonta, jos vain varpaille riittää tilaa..

    Miten on.. Jos paatti lasikuituversiona toimii aallokko- ja tuuliolosuhteissa erittäin hyvin – voiko olettaa, että hyvät ominaisuudet pysyy myös hiili-kevlar-versiossa? Viekö tuuli kevyttä kajakkia kuin lastua lainehilla?

    • Lasikuitu vs. hiilikuitu: jos eri materiaaleista valmistettujen painoero on suuri (esim. 5 kg tai enemmän), kevyempi voi tyhjänä tuntua selvästi rauhattomammalta. Lastattuna eroa tuskin huomaa, retkilastin kera suhteellinen painoero jää hyvin pieneksi.

    • Skinnerin kokonaistilavuus on 287l, ohjaamo 142l, etulastitila 65l, takalastila 80l eli lastitilaa yhteensä 145 litraa. Vertailuksi Skim Dex:n tilavuus 280 l ja lastitilaa suunnilleen saman verran litroissa kuin Skinnerissä. Jos puljauspaattia etsisin, niin mielummin Dex kuin Skinner.

      Skimiltä on muuten tullut Beaufort LV (low volume). Senkin kokonaistilavuus on 320 l. Beaufortin tilvuudeksi on korjattu 358 l, kun aikaisemmin ilmoitettiin 329 l. Beaufortissa lastitilaa on yli 200 litraa eli samoissa lukemissa 5G:n kanssa. Ja Miks kajakit ovat jatkossa Skimejä.

      Retkikajakki ei yleensä tyhjänä ole parhaimmillaan kun ne on suunniteltu lastin kanssa melottavaksi. Ainakin, jos tilavuutta on retkikäyttöön riittävästi. Skinner vaikuttaa hyvältä päivämelontakajakilta, mutta retkikäyttöön lastitilaa on vähänlaisesti. Kannattaisi ehdottomasti testata se retkilastissa, jos hankintaa ajattelee. Hiilikuituversion (20 kg) lisähinta näkyy olevan 770€. Minulta saattaisi löytyä kevyttä retkipaattia hakevalle kilpailukykyinen vaihtoehto(:

      • Lähes kaksi vuotta kului ennenkuin tuli testattua Skinner retkilastissa.
        Vkonlopun pienet kesäkamat mahtui hyvin kyytiin ja hymy oli korvissa niin vastatuulessa kuin sivuaallokossa. Surffaamaan en sillä vielä oppinut. Vesilinja tuntui lyhyeltä ja evän ollessa kokonaan ulkona kajakki ohjautui vasemmalle, eikä kajakki totellut silloin vartalonohjausta.

        Päiväluukku on turha – se vie vain tilan jaloilta, eikä jalkateriä saa vierekkäin keskelle jalkatukea. Seuran Skinnerissä on alkuperäisen jalkatuen sijaan levy, joka peittää kokonaan jalkatuen taakse jäävän tilan. Levy pitää joka kerta siirtää kiskoa pitkin penkkiä kohti, jotta tilan saisi käyttöön. Onko levy nykyisin vakiovaruste?

        Evän säätönarun käyttö on hankala. Ja sillä on vaikea oppia löytämään sopivaa evän asentoa. Parhaimmillaan kajakki käyttäytyy mielestäni ilman evää, jolloin vartalonohjailulla kajakki käyttäytyy kuin unelma.

        Neopreeninen aukkopeite vuotaa ja kovalla kelillä aaltojen vyöryessä syliin alkoi vesi lillumaan jalkatilassa. Kevyemmällä kelillä vettä tihkuu peitteen läpi vähemmän.

        Kajakki on tähän mennessä parasta mitä olen meloessa kokenut – paitsi surffien osalta, jossa pituuden lisäksi kaipasin peräsintä. Mutta kyllä sillä jotkut osaa surffatakin.. 🙂

        • Videossa Ihanaa ’vellontaa’, voi tytöt… ja pojat!
          Tuli Norjan melontaretket mieleen 2000-luvun alussa.

  3. Epic Kayaks on Suomessa nyt 2, Welhonpesä ja minä rÅlands Surfski. Tämä on yhdessä sovittu yhteystyö. Tällä tavalla voimme parempi palvella asiakkaita ja asiakkaille tämä helpottaa paljon kun löytyy Epicit myös mantereen puolella. T. Rolli

  4. Kiinnostaako Rapier 20?
    Luovun kajakista vähäisen käytön vuoksi.

  5. Kiinnostaa – vaikka tiedänkin, etten pärjää sillä kaikissa keleissä, kuten olen nykyisellä DNK Explorerilla pärjännyt. Muutaman kerran olen Skorvanin matkan seuran Rapsulla tehnyt ja se tukevoituu huomattavasti retkilastissa. Se on mukavan nopea ja kevytkulkuinen. Pakkaustilat ei ehkä pitemmillä retkillä ole optimaaliset, mutta Skorvanin vkonloppuretkille riittävät.

    Freya Hoffmeister jatkaa omaa ”runtin” kiertoa ensi sunnuntaina. Hänen blogia seuranneena olin alkanut tuumailemaan, josko Point XP 18 olisi hyvä paatti. Jos vastaavalla jaksaa vetää kovissa keleissä ”loputonta” melontaurakkaa..

    Viime sunnuntaina Skorvanista Porkkalaanpäin meloessa huomasin yhtäkkiä Tallholmenin jälkeen olevani isossa bensalätäkössä. Alue oli n. kahden poolokentän kokoinen. En viitsinyt melaa siinä uittaa ja lilluin aikani, kunnes pääsin puhtaaseen veteen. Kajakin pohja jäi keltaiseksi. Odottaa fairipesua?

    • Epic 18X on lähtökohdiltaan sellainen merikajakki, että testaamiseen olisi motivaatiota. Freya meloi paatilla Australian ympäri ja ekan siivun etelä-amerikan melonnastaan. Kajakissa on kiskoilla siirrettävä penkki ja eskimon teko pitäisi olla ok ihan tällä säätämisellä. Kevyin versio painaa 16 kg,hiilikevlar-hunajakennorakenne ja uunissa paistettu. Zazzzu kaksikossamme on samat materiaali ja hyvin pelaa. Kuuleman mukaan kajakki löytyy Welhonpesästä keväällä.

  6. Tiderace Pace 17 Tour kajakki vaikutti mittojen ja kuvien perusteella houkuttelevalta ja ajelin paatilla viikonloppuna Skorvönreissun, meno- ja paluumatkat retkilastissa ja lauantaina Porkkala runtin päiväretkilastissa. Säädot hain kohdalle torstaina Larun lenkillä. Valmistaja luonnehtii kajakkia seuraavasti: ”The Pace Tour takes a fresh look at how a high performance expedition kayak should perform. Retaining our signature Tiderace cockpit design and four hatch layout..” Pakkaustilat ovat hulppeat ja tavarat siirtyivät laiturilta kajakkiin parissa minuutissa ja vielä jäi tilaa. Tilaa on jopa enemmän kuin Wahoossa, koska eväkoteloa ei ole. Lastia paatti kantaa hyvin 90 kg melojan lisäksi. Erityisen miellyttävältä tuntui kajakin sivukallistustuntuma ja sivuaallot se ottaakin pehmeästi. Pacesta puuttuu Taranin ”häntä heiluttaa koiraa” tuntuma, mutta minä olenkin herkkä asialle kuin se prinsessa, joka tunsi herneen selässään kymmenen patjan läpi. Tasainen keulapohja alkaa hakata jo pienessä vasta-aallossa ja tuuli heittää roiskeet naamalle. Mutta aallokkoon Pacella menee mielellään, eikä se nuljua niin kuin monet suuntavakaammat paatit. Porkkalan luotisaseman edustan ristiaallokossa Pace ei heittänyt selästään. Pacen suuntavakavuus on sitten täysin peräsimen varassa ja sivumyötäisessä aallokossa on syytä olla hereillä. Lauantaina oli Porkkalan selällä vain loivaa maininkia enkä saanut kuin parit pienet surffit. Sitten tullaan tähän signature cocpittiin, joka ei sovellu omaan 184cm/89 kg ruotooni. Kantapäät yhdessä, päkiät Smartrackin pedaaleilla ja jalat sammakkoasennossa polvet melkein suorana. Jalkojen käytön edellyttämä polvien koukistaminen ei ole mahdollista koska polvet ja laihat reidet tapaavat voimakkaasti viistettyyn kanteen ja reisitukiin. Istuma-asennosta tulee staattinen ja pakaroita alkoi polttamaa pian tunnin melonnan jälkeen. Kun jalkojen käyttö on vajavaista, ei kropasta saa kunnolla voimaa ulos. Perjantaina menomatkalla jo kevyessä vastatuulessa tämä alkoi haitata ja tehon lisääminen alkoi tuntua rasituksena keski- ja yläselässä. Erinomainen kajakki meriretkeilyyn, mutta olisiko sopivampi lyhyempijalkaiselle melojalle? High performance expedition kayak ei omalla kohdallani toteutunut mainostekstien mukaisesti. Olisiko suunnittelussa kuitenkin painotettu enemmän keyhole-aukon ja tyköistuvien reisitukien mahdollistamaa tiukkaa otetta kajakista KELISSÄ, kuin melojan tehojen ulosmittaamista Skorvönreitillä.

    • Testasin vkonlopun Skorvaninretkellä Lettmannin vanhan mallin – Eski 550. 19 kiloinen kajakki oli riittävän kevyt kantaa ja meloa. Vahva tuuleen nousu oli etukäteen tiedossa, eikä melonnasta ilman peräsintä tullut mitään. Mutta muuten kajakki osottautui oikein mukavaksi. Melonta-asento oli hyvä, kajakki lähti myötäaallokkossa melkein ”itsestään” surffiin ja pakkaustilat olivat ruhtinaalliset – kuivatilaa 204 litraa.
      Aika liukaskulkuinenkin, kun kulki Wahoon tahtiin runtilla ihan mukavasti. Se ei kulje junamaisesti vaan nautittavan leikkisästi aallokossa.

      Onko tästä kajakista jotain tietoa/kokemusta..:

      http://www.lettmann-shop.de/shop/boote/kajak-einer/seekajak-einer/982/magellan-touring-plus-lcs?c=91

      58 leveys aiheuttaa vaan sen, että melan lapa kopsii kajakin reunaan.. – mutta ehkä leveämmän melontatyylin oppii ajan kanssa..

      Testaamassani kajakissa polkimien kiskon lukitus oli perhosmutterilla. Se petti kerran, ehkä liian hennon kiristyksen takia.. Miten uudempi Lettmannien kiskon ja lukituksen luotettavuus toimii? Onko ne pitkäikäisiä?

      Lettmannin kajakin sijaan harkitsen vielä Epic 18X:n tilaamista. Onkohan niissä yleisesti vuoto-ongelmia pakkaustiloissa? Ja mikä käytännön ero on Epic 18X:n ja Epic 18XSportin välillä?

  7. ”Lettmannin kajakin sijaan harkitsen vielä Epic 18X:n tilaamista. Onkohan niissä yleisesti vuoto-ongelmia pakkaustiloissa?”

    En ole kuullut. Nopea Google-haku paljastaa, että joillakin on ollut vuoto-ongelmia. Luukut varmaan pitää sulkea huolella ja kumitiivisteitä hoitaa hyvin.

    ”Ja mikä käytännön ero on Epic 18X:n ja Epic 18XSportin välillä?”

    Leveys vesilinjassa. Epicin sivuilla sanotaan: While the 18X and 18X Sport beam widths are equivalent, the waterline width of the 18X Sport is approximately ¾” wider than the 18X. Sport on siis alkutukevampi.

  8. 5002km! Tulin myrskyn silmässä saareen, melkein pläkä, maininki vähän keinutti. Hieno kausi, upea marraskuu. Juhlan kunniaksi tarjolla Proseccoa ja automiehille Marlin puolukkamehua. Siinä on flavonoideja.

    • Kuinka monella kajakkimerkillä olet suolaista ja makeaa vettä kiitänyt?!
      Yli 5000 km melottuna on jo juhlan arvoista.
      Tuleeko tänä talvena jäitä lainkaan???:-)

      • Useammalla paatilla olen meriä kyntänyt, mutta jos aloittaisi vähentämään kalustoa; Beaufort CL kaupan.

          • Nopeastipa kauppa kävi. Taisi olla ostajakandidaatti valmiina? Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, minkä kajakin nimimerkki ”HT” hankkii pois myymänsä tilalle …

            • Olihan tuota jo alustettu. Kalustoa jäi edelleen useimpiin tarpeisiin, mutta jos miettii millä sitä ens kesänä Saimaata kyntää ja saareen soutaa niin jos löytyisi kriteerit täyttävä alus niin voisi harkita. Pituus noin 5,5 m eli riittävän kulkeva pidemmällekin matkalle, peräsinohjaus myötäkeleihin, ei liian kiikkerä ts. merikelpoinen, jalkojen käytön eli polkemisen mahdollistavat jalkatuet, isot pakkausluukut edessä ja takana sekä päiväluukku, enintään noin 20 kg paino. Rapier ei täytä noita jalkatukien osalta ja etupakkausluukku on pieni. Wahoossa nuo täyttyvät ja ylikin ja se on paikallaan näille syyskeleille kun melotaan kuivapuvussa ja kampetta on enmmän kuin kesällä. Eli jotain noiden väliltä, jos löytyisi niin harkitsen..

            • Ensituntumat Epic 18X Performancesta otettu. Kahtena viikonloppuna Porkkalan vesillä retkilastissa yhteensä 80 km. Viikko sitten oli tyyntä ja tuntuma jäi ohueksi. Eilen kahden tunnin lykkiminen vastaiseen ja paluumatka kympin myötiksessä. Tänään tiukka 13 m/s lounaistuuli ja melonnaksi riitti surffailu saaresta Vbyhyn. Tukevuus hieman yllätti, kun tästä on se Sport versiokin. Mutta onhan tuossa leveyttä. Heti ensi melonnalla selän poikki luottavaisin mielin. Sivukallistustuntuma on hyvä ja tuki lisääntyy progressiivisesti kallistettaessa, se on sitä mitä olen hakenut. Jos Taran on laatikkomaisen kulmikas, niin 18X on putkimaisen pyöreä karrikoiden. Sivuaallot eivät pyri keikuttamaan X:ää niin kuin Tarania. Rapier 18 on myös pyöreä, mutta siinä tuki tulee vasta reilun kallistuksen myötä ja keskialueella on vähän huteraa. Ainoa mahdollinen melonta-asento ainakin minulle on polvet yhdessä kuten ratakajakissa. Aukko on pitkä, joten polvet jäävät kannen ulkopuolelle. Kansi on matalalla, joten polvet joutuisi väkisin vääntämään kannen alle jos ne sinne haluaisi. Aallokossa ei ehdi taivutella polvia siloin kun tukea tarvis. Mutta yllättävän hyvin kajakki tottelee ja pysyy takapuolen alla lantiota kallistamalla. Tuli mieleen, että ratakajakissa hyväksi havaiitu pull bar olisi tässäkin hyvä horjahdusten korjaamisessa, sitten kun melotaan heittosituimen laukaisualueella. Lastitilat ovat riittävät. Etuluukku on pienempi kuin Kajak-Sportin ovaali, mutta talvimakuupussi ja vaihtovaatesäkki menivät sisään. Etulaipio on tilavampi kuin Wahoossa, koska runko levenee edessä nopeasti. 15 litraa saunavettä muiden kamppeiden lisäksi ja paatti kantoi kuorman hyvin. Nopeudesta ei käsitystä vielä saanut, gps:n lukemat ei ihmeitä edusta. Wahoo kulki loppusyksystä liukkaammin. Nolla-asteinen vesi, kevätkunto ja kumisaappaiden ja kuivapuvun takia epätäydellinen asento varmaan haittasivat menoa. Kesää kohti on lupa odottaa hyviä vetoja Skorvön reitillä. Tuli hankittua sika säkissä, mutta nyt voi jo sanoa ettei sikaa tarvi laittaa lihoiksi ennen Joulua. Kajakki on vähän kuin punaviini. Kylmässä kelissä tai kylmänä aromit, pyöreys, pers- tai suutuntuma eivät tule esiin. Mutta lupaavalta vaikuttaa tähän menessä. Performancen 19 kg paino on luksusta ja auton katolle nostettaessa varsinkin. Rakenne on jäykkä, kivikova. Kiville ei parane ajella. Suuntavakavuus on peräsimen varassa. Peräsimen mitoitus lienee suunniteltu viiden solmun vauhtiin, hiljaisemmassa vauhdissa ohjautuvuus on hieman suurpiirteistä. Talvikylmässä loivassa mainigissa paatti surffaa herkästi ja kiihtyy hanakasti surffeihin. Tänään kova tuuli nosti lyhyellä matkalla lyhyempää ja jykempää aaltoa, missä olis toivonut parempaa pitoa peräsimeltä. Kun kantava keula törmäsi edellä menevään aaltoon niin siinä oltiin. Jos olisin ratameloja ja etsisin retkikajakkia tai merikuntokajakkia niin 18X mahdollistaa mahdollisimman lähellä ratakajakkia oleva melonta-asennon ja -tekniikan. Ja vaiika olenkin vaan tällainen sekakäyttäjä, niin hyvä on olla tällainenkin alus hyllyssä. Varmaan tulee vietettyä tunti jos toinekin 18X:n ohjaamossa tulevalla kaudella.

                • Jep, vasta kilometrien myötä ja kelien lämmettyä syntyy syvempää analyysiä. Mielenkiintosta kuulla myäs Antin kommentteja. Kaverilla on painoa 20 kg vähemmän mikä varmasti vaikuttaa tuntumaan.

                • Nyt kolme iltalenkkiä takana Epicillä ja selvis syy tahmeaan kulkuun. Istuin oli kuivapuku kumisaapas setin jälkeen takimmaisessa asennossa ja ilman lastia painopiste jäi taakse. Ilmeni mm. keulan viipottamisena vetojen tahdissa. Siirsin jalkatukia ja penkkiä kesken lenkin noin viisi senttiä eteenpäin ja muuttui ihan uudeksi paatiksi. Keulan viipottaminen loppui ja patti alkoi rullaamaan keveyemmin. Tänään vedin tyynessä toipilaskuntoisena Ykan 9,3 km/h keskivauhdilla ja mittasin huiput 13.2 km/h. Toi tuli siis melko kevyellä melonnalla ja yli kympin on heppo päästä kun lyö pökköä pesään. Huippuakin varmaan saan parannettua, mutta se mikä siinä vedossa oli merkittävää niin miten nätisti paatti vaan kiihtyy. Seinä ei tullut vielä vastaan. Samalla kun jalkatuet ja penkki siirtyivät eteenpäin siirtyivät myös polvet. Nyt polvet on jo melkein keyhole aukon etureunassa. Enempää ei voi eteen mennä. Edessä kansi on korkeammalla ja aukko kapeampi, polvet on helpompi saada kannen alle (tarvittaessa). Myös melan veteen meno kohta siirtyi edemmäksi ja siellä runko on kapeampi ja pystympi ote onnistuu paremmin. Melarukkasen tarra välillä raapaisee kansiköyden solmuun. Lämpimissä maissa rukkaisia ei varmaan edes tunneta. Kyllä tolla ihan kisatyyliin pystyy vetämään. Mutta sujuuko se myös retklastissa ja aallokossa. Ei välttämättä. Tuntuis, että Wahoo on kuitenkin parempi retkipaatti ja Epic on kilpurinomainen ratkikajakin levyinen patti, joka on parhaimmillaan kevyesti lastattuna ja etälämaisittain pukeutuneena. Mutta sitä selvitetään tarkemmin kelien lämmettyä. Penkistä sen verran, että kun polkee jaloilla kunnolla, niin häntäluu taas pureee penkin takareunaan..

                  • Jäämme odottamaan koeajoraporttia kovemman tuulen testeistä Porkkalan luotsiaseman edustalla ..

                    • Sen verran mukava oli lasketella Wahoolla saareen, että aallokkotestit Epicillä saa odottaa. Mutta testasin 18X Sportin Ykan kympillä 7 m/s pohjoistuulessa. Ja heti jälkeen vertailutuntuymat 18X:llä. Sport on selkeästi alkutukevampi. Sivuallokossakaan ei tullut mieleen, että polvet yhdessä meloessa tarvis tukea reisille. Rennosti pystyy vetämään. Lenkin jälkeen kokeilin 18X:ää ja tuntui kuin olisi istunut korkeammalla. Myös penkin takareuna painoi häntäluuhun kovemmin kuin Sportissa. Silmällä penkeissä on vaikea nähdä eroa, mutta perstuntuma kertoi eroista. Karrikoiden Sport on jokasään retkikajakki ja X kuntoiluorientoituneempi. Erot eivät ole selkeitä, voisin meloa molemmilla. Riippuu myös melojan koosta (painosta) ja henkilökohtaisista mieltymyksistä sekä käyttötarkoituksesta kumpi noista olis sopivampi. Erittäin melottavia kajakkeja molemmat. Hakekaa äkkiä omanne pois.

                  • Epic 18x sportin penkki on erittäin epämukava. Eilen testilenkillä totesin, että seuraavalle melontalenkille lisään pehmusteita sekä ahterin alle että häntäluun kohdalle. Mutta tänään, pehmusteiden kanssa, melonta oli edelleen samaa tuskaa!

                    Olisikohan näistä apua? Jos latoo niitä riittävän monta päällekkäin.. Paatti on ainakin niin tukevan oloinen, että varaa olisi istua korkeammallakin.
                    http://www.welhonpesa.fi/tuote/3477/epic-seat-pad-set-istuinpehmike-paketti

                    Sportin peräsimen narut olivat löysällä. Tilanne ei parantunut jalkatukea taaemmas siirtämällä. Varpaisiin tuli kympin lenkillä jo suonenvetoja, kun joutui kurottelemaan ohjaamisen onnistumiseksi.

                    L-kokoinen koulutuspeite sopi kajakin aukkoon hyvin. Hankaluutta aiheutti penkin siirtely ääriasentoihin, jolloin aukkopeite alkoi kirraamaan. Ideaali olisi varmaan istua suht keskellä aukkoa ja laittaa ehkä painoa keulaan?

                    Skorvanin-reitille en voi tällä pika-aluksella lähteä, ennenkuin keksin ratkaisun penkkiongelmaan.

                    Freya Hoffmeister on saanut ison runtin päätökseen ja myy yhtä vähänkäytettyä Epic 18x sporttia. Runtin alussa otetuissa kuvissa näkyy, että Freyallakin on joku pehmuste penkissä..

                    http://freyahoffmeister.com/2015/04/28/my-spare-epic-18x-sport-kayak-is-for-sale-now/

                    • 18X:n ja Sportin kilpamelonta-asento perustuu siihen, että peppu pääsee pyörimään istuimessa. Ihan niin kuin kilpakajakissa. Pehmusteet yms. vain lisäävät kitkaa ja estävät pyörimisen. Ongelma on se, että kun polkee jaloilla istuimen takareunaa vasten niin häntäluu painaa penkin takareunaan ja lukitsee lantion. Penkki on suunniteltu urheilijan tiukoille pakaroille ja leveät takamukset eivät välttämättä sovi istuimeen. Liian luiseva ns. pubi-jakkarapeppu ei välttämättä myöskään sovi istuimeen. Kilpamelonta-asennossa pakaroille kohdistuu suurempi paine kuin sammakkoasennossa ja jo parin tunnin sessio voi olla puuduttava. Kokemuksiin vaikuttaa oleellisesti se, lähestytäänkö 18X:ää kilpa- vai retkimelonnan lähtökohdista.

                    • Jos kajakki on muuten passeli, niin tottahan kannattaa etsiä ratkaisua ’penkkiongelmaan’. Tuula, voit kokeilla pientä pehmikelevyä, jossa on toinen puoli liukuvampaa ja toinen pinta kiinniottavampaammateriaa materiaalia,

                    • Vitsi kun karkas. Levy on Beiersdorfilta, kulunut sellainen löytyy mun retkikajakin pikkuaukosta, muistaakseni. Niitä on vielä muutama jäljellä. Kokeile vaan.

                    • Kajakki päätettiin hankkia eli se jää Merimelojille. Täytyypä kirjoittaa koeajoraportti oman kokeiluni perusteella, mutta se jää vapun jälkeen.

                      Penkin asemoinnista: keskikokoinen (~80kg) meloja laittaa penkin säätövälin keskikohtaan tai hivenen edemmäs jos kajakki on lastaamaton.

                      Peräsimen narut: systeemi on sama kuin surfskissä – jos narut ovat jostain syystä löysällä, ne voi kiristää. Polkimien kuuluu olla samassa linjassa jalkatuen levyn kanssa, älä siis laita naruja niin kireälle että polkimet ovat takakenossa melojaa kohti.

                      Istuinmukavuus: yksilöllinen juttu, kaikille muille tähänastisille penkki on ollut ok. Kitkaa lisääviä pehmusteita ei kannata käyttää ja melontahousujenkin on syytä olla vähäkitkaiset. Takapuolen on voitava melko vapaasti pyöriä penkissä (vrt. rotaatiopenkki). Epic seat padia kannattaa kokeilla, niitähän seuralla on (käyttöoikeuslusikkamelojen vieressä).

  9. Lettmannin Magellanin penkki ym. ominaisuudet ovat osoittautuneet mun kropalle passeliksi. Magellan kulkee erittäin kevyesti 8-8,5 km/h vauhtia, mutta töitä saa tehdä kovemmille nopeuksille. Eilinen Itäisen Pihlajasaaren kierto antoi vihdoin tuntumaa surffiominaisuuksista ja tyhjänäkin paatti toimi hyvin. Peräsin tuntuu purevan kunnolla – nähtäväksi jää miten isommissa aalloissa käy..

    Lenkin jälkeen testasin Epic 18x sportin kolmannen kerran.. – joka toden sanoo..
    Nyt laitoin 3 kpl Epic sea padia takapuolen alle ja kun peräsinnarutkin kiristettiin – niin paatista tuli hyvä. 🙂
    Täytyy kesällä kokeilla noita istuinkorokkeita suksessakin – niissä kun istuu ”kuopassa”. Melonta-asento parantunee kun pepun saa vähän korkeammalle.

      • Hanski vaihtaa kajakin:
        http://anttihanski.blogspot.fi/2015/05/myydaan-epic-18x.html
        Siinä nopealle 18X. Oon vähän sitä mieltä, että 18X on Skorvönreitillä lähes minuutin kilometrillä hitaampi kuin Wahoo. Selkeimmin ero tulee esiin vastatuulessa. Tuntuu, että Epicin heikko suuntavakavuus hukkaa melojan tehoja vasta-aallokossa. Welhonpesässä näyttäisi muuten olevan käytetty Wahoo myynnissä. En suosittele pikkupojille.

          • Hinta oli niin kohdallaan, että toi meni jo. Kuulemma Welhonpesään ovat saaneet muutaman 18X lisää.

            Lauantai-iltan piti päästä saunaan hikisten hautajaisten jälkeen ja huitasin saareen kevyehkössä retkilastissa sivuvastaisessa tuulessa. Alkumatkasta sivuaallokko vähän sotki rymiä, mutta Suvisaariston jälkeen mentiin loppumatka mukavaa kymppiä. 2:30 keskireittiä olis tyynehköllä kelillä ihan mahdollinen.

            https://connect.garmin.com/activity/824529990

            • Perjantaina puhalsi kevyt itätuuli kun lähdin lykkimään Epicillä Skorvöön. Olin ajatellut leppoisaa vetoa keskiviikkokympin jälkeen ja kaffella käyntiä Pellen kioskilla, mutta mittari näytti sellaisia lukemia, että ajattelin katsoa miten Epic kulkee. Härrön selällä oli sivumaininkia, joka hidasti menoa. Liian loivaa surffiin. Keskinopeus tippui ja tavoite näytti karkaavan. Brändön salmen jälkeen pystyin kuitenkin nostamaan vielä vauhtia ja perille tulin juuri sopivasti:

              https://connect.garmin.com/activity/831263452

  10. Merimelojilla on ollut, ja näillä näkymin on ainakin keskiviikkoon asti, uusi pienempi Epic V10L surfski testattavana. Kirjoitan siitä ensi viikolla lyhyen testiraportin.

    • Tänään Skorvöstä tullessa Herrön selän jälkeen Herrökobbenin vieressä meripelastajien saunan kohdalla vastaan tuli väylää pitkin joku sankari punakeulaisella Epicin suksella lyhythihainen paita päällä. Liivit oli. Meloin ekaa viikonloppua ilman melarukkaisia ja just siinä selän lopussa kun kädet välillä kastui aaltoihin niin oikean käden sormet alkoi kohmettua. Vaikka meloin myötäiseen, eikä mulla helpolla sormet palele. Mietin, että miten kaveri tarkenee siinä asussa vastatuuleen. Skorvön saunasta riiitti uinniksi muutaman sekunnin pulahdus, vesi on enintään 5-6 astetta. Jos olet jo valmiiksi jäähtynyt niin miten onnistuu sukseen kiipeäminen kohmeisin sormin, joilla ei saa enää mistään otetta. Vesi on tuolla ulompana vielä niin kylmää, että kauaa siellä ei tollasessa asussa räpistele. Vaikka aurinko kuinka paistais.

      • Skorvanin talkoot menivät hyvin ja vkonlopun kruunasi eilinen kotimatka mukavassa myötätuulessa ja -aallokossa. 🙂
        Brändön selän lopussa, ennen salmen aukkoa, oli sellaista aallokkoa, etten aikaisemmin ollut surffannut niin kovaa..
        Magellan on mukavan tukeva ja surffaa hyvin – peräsin ei tosin aina ylety veteen, jolloin paatti kääntyy sivuttain.
        Kun jättää kavereihin riittävän välin, niin välttyy yhteentörmäyksiltä.

        Taidettiin nähdä Epic V8:n tyylinäytettä Gåsgrundetin eteläpuolella – hyvin näytti surffaavan.

        • Tultiin siis keskireittiä.. – eli pidettiin juomataukoa Rövargrundetin suojassa eikä Gåsgrundetin.. Suksimies lienee otti vauhtia Herrön selältä. Jospa joskus itsekin pääsisi suksella tuollaisiin aaltoihin. 🙂

        • Keskituuli Harmajalla klo 12 – 15 oli noin 16 m/s ja puuskat päälle. Tuuli nousi aamusta sen verran nopeasti, että aallokko ei ollut ”täysin kehittynyt”. Paikoin oli jyrkkää. Wahoo liukuu mukavasti ja evä estää spinnaamisen. Peräsimellä saa keulan pidettyä aallon suuntaan. Jos liukuun lähdössä paatti on vähänkin sivuttain, niin aalto on menetetty. Suksimies oli laittanut puseron päälle, vaikka keli oli lämpimämpi kuin viikko sitten.

  11. Talkooaherruksen palkinto: 26km yhtä surffia.Monia monia kertoja on Skorvanista palattu kovallakin myötätuulella, mutta koskaa ei ole tämänveroista surffaten taitettua matkaa. Istu surffin kyytiin ja nauti. Jihaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s