Dalsland Kanot Maraton +

Lauantaina 8.8.2015 melottiin Dalsland Kanot Maraton +, 55km mittainen maratonmelontakilpailu ja kuntotapahtuma läntisessä Ruotsissa. Kilpailun/tapahtuman startti on aamulla klo 8 ja kilpailupaikalle on Tukholmasta yli 400 km ajomatka. Hankala yhtälö suomalaiselle osanottajalle. Oli siis otettava perjantaiksi lomapäivä töistä. Tämä oli ensimmäinen osallistumiseni DKM+ -tapahtumaan. Kyydissäni matkusti toinenkin tapahtuman ensikertalainen, oman seurani Merimelojien urheilija Alex Barta. Hän osallistui miesten eliittisarjan (K1H Elit) eli tavoitteellisille urheilijoille tarkoitetun sarjan kilpailuun. Itselleni sopivampi (ja erittäin sopivaksi osoittautunut) oli miesten yleinen sarja (K1H).

Oma sijoitukseni oli sarjassani 7., Alex Barta sijoittui sarjassaan 11. hyvällä noin 4h44min ajalla. Itse olin viiden tunnin tavoitevauhdissani (tai ylikin) kunnes ohjauksen hajoamisen ja korjauksen viemä aika pudotti minut 2 sijaa ja huononsi aikaa noin 20 minuuttia. Muita suomalaisijoituksia: kanssani samassa sarjassa Kimmo Kurki oli 12. ja Christer Sjölund Ahvenanmaalta oli 13. Tuloksia toistaiseksi online-seurannassa.

Kilpailukeskuksen, pienen Bengsforsin kaupungin lähestyessä ihmettelimme hiljaisia teitä. Ihmetys vaihtui perille saavuttua ja tapahtuman mittaan hämmästykseksi – pienellä paikkakunnalla Ruotsin suurin melontatapahtuma, todellinen melontafestivaali, kuten järjestäjät sanoivat. Kuin Gullö Runt ^3. Erittäin hyvät järjestelyt, kaikki sujui kuljetuksista lähtöön, kantopaikkojen järjestelyistä maaliintuloon ja ruokailuun. Kaikki informaatio, mukaanlukien kuulutukset, esitettiin kansainväliselle osanottajajoukolle ensin englanniksi, sitten ruotsiksi.

Lähtö ja maali ovat eri paikoissa ja niiden välinen kuljetus ennen ja jälkeen kilpailun sisältyy osanottomaksuun. Molemmissa on kajakkien vartioitu säilytysmahdollisuus. Yöpyä voi lähtöpaikalla tai muualla, kajakki kannetaan kilpailun jälkeen järjestäjien toimesta noutoalueelle odottamaan.

Lähtöviivalla oli noin 600 melojaa 19 eri maasta. One minute to the start, en minut till starten. Tällaista olen nähnyt vai kuvista. Yhteislähdön rintama alkaa hiipiä ja sitten meloa hiljaa eteenpäin keulta lähes tasassa. Vauhti alkaa kiihtyä. LÄHTÖLAUKAUS! Olin etukäteen miettinyt, olisiko paras taktiikka tasavauhti, vai mikä. Lähdössä ei voinut turhia miettiä. Lähes täysillä eteenpäin. Vauhdin hieman asetuttuani huomaan olevani ehkä kolmannessa isommassa ryppäässä, vauhtia ehkä 12,5 km/h, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Näinkö nämä melovat 55 km? Ensimmäisen kannon lähestyessä onnistuin nousemaan lähelle ison ryhmämme kärkeä ja ryhmän ensimmäisten joukossa kannolle. Yhtään ajattelematta juoksen ylämäkeen 400m pituista kanto-osuutta niin kovaa kuin jaksan. Tulos – muulta ryhmältä karkuun belgialaisen melojan Didierin kanssa.

Kevyessä myötäisessä alkumatkan kapeammilla järvillä matka taittuu. Didier saa pienen etumatkan toisen kannon jälkeen. Kolmannella Didierin etumatka kasvaa kolmeen minuuttiin. Takaa tulee kaksi kaksikkoa. Kannon jälkeen vauhtini paranee ja kaksikot jäävät taakse. Edessä 20 km avointa järvenselkää vastatuuleen. Vaahtopäistä aallokkoa. Hyvin menee, mutta yhtäkkiä kajakki alkaa puoltamaan oikealle. Viidessä minuutissa ohjaus lakkaa kokonaan toimimasta, vaijerit roikkuvat löysinä.

Onneksi löydän keskeltä selkää turvaveneen. Saan nostaa kajakin poikittain veneen päälle tutkiakseni vikaa. Vika löytyy viimeisestä paikasta. Ohjainpinna on pudonnut pois kajakin pohjaan asennetusta kiskosta. Saan sen kiristettyä ja jatkan matkaa. Ohitseni on mennyt melojia, joista osan saan kiinni ja ohitan vasta-aallokossa. Tasapaino-ongelmia ei ole, vaikka aallot ovat niin isoja että kajakkiin kertyy vettä. Vauhtia vain hidastuu vastaisessa. Vielä noin 8 km ennen maalia joudun käymään niemenkärjessä tyhjentämässä.Maalissa juttelen erään osanottajan kanssa, kerron että nyt ymmärrän miksi jotkut melovat täällä surfskillä, vaikka sen raahaaminen kanto-osuuksien yli on hankalampaa.

Maaliin saavun loppukirissä kilpakumppanin kanssa. Olipa seikkailu!

Suikun, ruokailun ja jutustelun ohella kilpailun jälipeleihin kuuluu spekulointi. Miten olisi käynyt ilman peräsinrikkoa? Väliajoista näen, että matkalla kanssani samaa vauhtia meloneet, viisi tuntia täpärästi alittaneet ovat meloneet viimeisen järven hiljempaa kuin minä meloin saatuani ohjauksen kuntoon. Nyt en päässyt mukaan kamppailemaan sijoituksista, vaikka kolmannelle kannolle asti koko alkumatkan, 35 km keskinopeuteni oli 11,7 km/h. Ei ole muuta mahdollisuutta, kuin lähteä ensi vuonna uudelleen. Ensi vuonna tarkistan ennen lähtöä, että kaikki ruuvit ja mutterit ovat kireällä.

Järjestäjien kuvia tapahtumasta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s